مقالات

تقویم و سررسید جلالی

تقویم و سررسید جلالی

تقویم و سررسید جلالی

تقویم و سررسید جلالی در واقع یکی از بهترین تقویم و سررسید در تارخ بشر است.

سال 468 هجری قمری سلطان جلال الدین ملکشاه سلجوقی دستوری صادر کرد تا سررسید و تقویم تغییر کند که در آن زمان برخی از دانشمندان ایرانی که در راس آنها خیام نیشابوری بود به همراه دیگر دانشمندان در رصد خانه ای در اصفهان به این کار بزرگ مشغول شدند.

در این تقویم و سررسید آغاز سال را اعتدال بهاری تعیین کردند و تحویل سال با ورود خورشید به برج حمل همزمان میشود.که این تاریخ برابر با نهم رمضان سال 471  هجری قمری است.

پس به این ترتیب این تاریخ که همزمان با شروع نوروز و بهار بود را شروع تقویم و سررسید جلالی نامیدند.

در این تقویم و سررسید سال را 365 روز محاسبه میشد و سال کبیسه در آن سالی بود که هر چهار سال یک بار یک روز را کبیسه می نامیدند و در آن سال تقویم و سررسید 366 روز محاسبه میشد.

اما طبق این تقویم امکان این امر وجود داشت که در بعضی از وقت ها کبیسه چهارساله بود ;که نام آن را رباعی و گاهی کبیسه پنج ساله بود که نام آن را خماسی مینامیدند.

و این ترتیب کبیسه به این شکل است که هر 33 سال هفت کبیسه رباعی و یک کبیسه خماسی داریم.که این ترتیب و تناوبسیو سه ساله ، 4 بار تکرار میشود و در دوره بعد در هر 29 سال 6 رباعی و یک خماسی داریم.

بروج 12 ماهه نام های زیر دارند:حمل، ثور، جوزا، سرطان، اسد، سنبله، میزان، عقرب، قوس، جدی، دلو و حوت.

اگر بخواهیم در حال حاضر زمان جلالی را برای خود محاسبه کنیم باید از تقویم و سررسید هجری شمسی 458 سال کم کنیم.این تقویم سررسید جلالی و هجری شمسی کاملا مانند هم هستند فقط مبدا زمان آنها با هم متفاوت است که مبدا سررسید هجری شمسی مبعث پیامبر و مبدا سررسید و تقویم جلالی زمان سلطنت ملکشاه است که 458 سال باهم فرق دارند.

سررسید و دفتر برنامه ریزی، ابزارهایی هستند که برای مدیریت زمان و برنامه‌ریزی استفاده می‌شوند. یک سررسید یا دفتر برنامه ریزی خوب، باید ویژگی‌های زیر را داشته باشد:

  • سازگار با نیازهای کاربر: سررسید یا دفتر برنامه ریزی باید با نیازهای کاربر سازگار باشد. به عنوان مثال، اگر کاربر یک دانشجو است، سررسید یا دفتر برنامه ریزی باید فضای کافی برای یادداشت‌برداری و برنامه‌ریزی درسی داشته باشد.
  • راحت و قابل استفاده: سررسید یا دفتر برنامه ریزی باید راحت و قابل استفاده باشد. به عنوان مثال، اگر سررسید یا دفتر برنامه ریزی دارای صفحات کوچک یا خطوط متراکم باشد، استفاده از آن دشوار خواهد بود.
  • مرتب و منظم: سررسید یا دفتر برنامه ریزی باید مرتب و منظم باشد. به عنوان مثال، اگر سررسید یا دفتر برنامه ریزی دارای صفحات نامرتب یا اطلاعات غیرضروری باشد، استفاده از آن دشوار خواهد بود.

در ادامه، برخی از ویژگی‌های خاص یک سررسید یا دفتر برنامه ریزی خوب را بیان می‌کنیم:

  • تقویم دقیق: سررسید یا دفتر برنامه ریزی باید دارای تقویم دقیق باشد. تقویم باید سال جاری و سال‌های آینده را پوشش دهد. همچنین، باید تعطیلات عمومی و مناسبت‌های مهم را نیز در نظر بگیرد. همچنین استفاده از تقویم رومیزی می‌توانند به شما در برنامه ریزی بهتر کمک کنند.
  • فهرست کارهای روزانه و هفتگی: سررسید یا دفتر برنامه ریزی باید دارای فهرست کارهای روزانه و هفتگی باشد. این فهرست‌ها، به کاربر کمک می‌کنند تا برنامه‌های خود را مدیریت کنند.
  • فضای کافی برای یادداشت‌برداری: سررسید یا دفتر برنامه ریزی باید فضای کافی برای یادداشت‌برداری داشته باشد. کاربر می‌تواند از این فضا برای یادداشت‌برداری از کارهای انجام شده، کارهای عقب‌افتاده، و سایر اطلاعات مهم استفاده کند.
دفتر برنامه ریزی تیج

برای بررسی قیمت و خرید سررسید کلیک کنید

دفتر برنامه ریزی تیج

خرید سررسید 1403

برای بررسی قیمت و خرید سررسید 1403 کلیک کنید

4/5 - (5 امتیاز)